آیا واتساپ هک می‌شود؟

آیا واتساپ هک می‌شود؟
یکی از سوالات مهم کاربران شبکه اجتماعی واتساپ این است که آیا واتساپ هم هک می شود .ما در این مقاله قصد داریم روشهای هک واتساپ و راههای مقابله با آن را به شما دوستان معرفی کنیم .

آیا واتساپ هک می‌شود؟

این روزها پیام رسان واتساپ یکی از محبوب‌ترین پیام رسان‌ها در سطح جهان است که توانسته بیش از ۲ میلیارد نفر را در خود جای دهد. این پیام‌رسان قابلیت‌های چشم‌گیری دارد و کار با آن بسیار ساده است، شما تنها با شماره تماستان می‌توانید به راحتی وارد این برنامه شده و از آن استفاده کنید. در واقع سؤال بسیاری از کاربران واتساپ این است که آیا امکان هک شدن واتساپ وجود دارد؟ و اگر وجود دارد راه‌های پیشگیری از آن چیست؟! ما در این مقاله به این سوال‌ها پاسخ می‌دهیم.

https://cdnfa.com/mobotools1/3f3b/uploads/whatsapp-hack.jpg

 

در جواب به این سؤال باید گفت: واتساپ در حوزه ارتباطات یک پیام رسان بسیار قوی به حساب می‌آید که امروزه توانسته رتبه اول پیام رسان‌ها را به خود اختصاص دهد و این برآمده از امنیت، ارتباطات سریع (پیام‌های متنی، ویس)، تماس‌های صوتی و تصویری است که میتوان در هر نقطه از جهان با آن تماس حاصل کرد. این امکانات سبب شده تا افراد زیادی از این پیام رسان استفاده کنند. اما باید گفت با وجود تمام مسائل ایمنی که در آن رعایت شده است واتساپ کاملاً ایمن نیست و هکرها هنوز هم می‌توانند از راه دور پیام‌ها و چت‌های آن را هک کنند. حتی جالب است بدانید که پیام‌های قدیمی شما نیز قابل حذف و بازیابی است. هکرها میتوانند به دوربین و میکروفون دستگاه شما دسترسی داشته باشند. آن‌ها می‌توانند به خیلی از موارد دیگر هم دسترسی داشته باشند و آن‌ها را سرقت کنند مانند گزارش تماس‌ها، متن‌های ارسالی (sms) و سایر داده‌های شخصی.

 https://cdnfa.com/mobotools1/3f3b/uploads/hackwahtsapp.jpg

این نرم افزار، حساب‌ها را بیشتر از طریق تماس‌های صوتی آلوده به ویروس هک می‌کند. لازم به ذکر است که واتساپ در تمامی سیستم عامل‌های ،Windows ،Tizen و iOS قابل هک شدن است و تفاوتی میان آن‌ها وجود ندارد. در واتساپ پیام‌های قدیمی را نمی‌توان بازیابی یا پاک کرد ولی نکته جالب اینجاست که این کار توسط هکران قابل انجام است. ولی با تمام این اوصاف واتساپ در میان افراد بسیار محبوب است، به طوری که کسی به هک شدن واتساپ توجه نمی‌کند و به استفاده از این پیام رسان ادامه می‌دهد. نکته جالب اینجاست که با وجود تمام این موارد سازندگان واتساپ در این زمینه (جلوگیری از هک شدن اکانت‌ها) هیچ اقدامی انجام نداده‌اند که این مسئله جای فکر دارد.

 https://cdnfa.com/mobotools1/3f3b/uploads/love-wathsapp.jpg

درجهان بیش از ۲ میلیارد نفر از این پیام رسان استفاده می‌کنند.

و همه آن‌ها در معرض هک شدن قرار دارند که برای جلوگیری از این امر می‌بایست نرم افزار خود را همیشه به روز نگهدارند و به محض آپدیت جدید آن را دانلود کنند زیرا این امر باعث می‌شود تا هکرها نتوانند اطلاعات حساب شما را به دست آورده و به آن دسترسی داشته باشند.

https://cdnfa.com/mobotools1/3f3b/uploads/update-wathsapp.jpg

نکته مهم این است که باید به امنیت گوشی خود اهمیت دهید و برای برنامه‌هایی همچون واتساپ و... رمز بگذارید و مانند راهنمای تصویری زیر ورود با اثر انگشت را برای واتساپ خود فعال کنید.

https://cdnfa.com/mobotools1/3f3b/uploads/wathsapp/fingerprint1.jpghttps://cdnfa.com/mobotools1/3f3b/uploads/wathsapp/fingerprint2.jpghttps://cdnfa.com/mobotools1/3f3b/uploads/wathsapp/fingerprint3.jpghttps://cdnfa.com/mobotools1/3f3b/uploads/wathsapp/fingerprint4.jpghttps://cdnfa.com/mobotools1/3f3b/uploads/wathsapp/fingerprint5.jpg

همچنین notification پیامک‌ها را در صفحه قفل غیرفعال کنید که با این کار هیچ کس نمی‌تواند درصورت قفل بودن گوشی‌تان به پیامک‌ها دسترسی داشته باشد.

از دیگر روش‌ها برای بالابردن امنیت این پیام رسان می‌توان به قابلیت تأیید دو عاملی 2FA اشاره کرد. برای فعال سازی این قابلیت می‌بایست وارد حساب کاربری شوید و از سه نقطه بالا سمت راست وارد تنظیمات(settings) شوید.

https://cdnfa.com/mobotools1/3f3b/uploads/wathsapp/fingerprint1.jpg

به بخش account رفته و گزینه Two Step verification را انتخاب کنید و Enable را بزنید.

https://cdnfa.com/mobotools1/3f3b/uploads/wathsapp/2fa-wahtsapp.jpg      https://cdnfa.com/mobotools1/3f3b/uploads/wathsapp/two-step-verification.jpg

در این قسمت (صفحه بعد) یک کد شش رقمی تعیین کنید. سپس به مرحله بعد بروید و ایمیل مورد نظر را وارد کنید example@gmail.com کاربرد ایمیل در این بخش به منظور آن است که اگر کد شش رقمی را فراموش کردید دچار مشکل نشوید و توانایی بازیابی آن را داشته باشید.

https://cdnfa.com/mobotools1/3f3b/uploads/wathsapp/two-step-verificatio-waths-app.jpg

شاید برایتان سوال باشد که خب فایده این کار چیست؟

در جواب این سوال باید گفت اگر شخصی بخواهد با شماره تماس شما واتساپ را روی یک دستگاه جدید فعال کند نیاز به کد شش رقمی دارد.‌ در قسمتی که رمز عبورتان را انتخاب می‌کنید توجه کنید و یک password قوی را انتخاب کنید تا خطر هک شدن واتساپ را به حداقل برسانید. برای انتخاب رمز عبور می‌توانید از برنامهCyclonis Password Manager استفاده کنید و یک رمز قوی و غیر قابل حدس انتخاب کنید فقط password را جایی یادداشت کنید تا فراموش نکنید. 

در نسخه وب حتما بعد از اتمام کارتان logout کنید تا شخصی به اطلاعاتتان دسترسی پیدا نکند. اگر اتفاقاتی مانند گم کردن گوشی همراه برایتان رخ داد بلافاصله سیم کارت خود را مسدود کرده و به پشتیبانی واتساپ اطلاع دهید و در خواست غیر فعال کردن حسابتان را دهید تا کسی از حسابتان سو استفاده نکند. 

 اگر واتساپ هک شد چه کنیم؟ 

اگر واتساپ با وجود تمام پیشگیری‌ها و اقدامات ایمنی هک شد می‌توانید با برخی اقدامات از به سرقت رفتن اطلاعاتتان جلوگیری کنید. اولین حرکتی که می‌توانید انجام دهید حذف برنامه واتساپ و نصب مجدد آن است.

حذف و نصب در واقع  تنها راه حل شماست پس به فکر راه دیگر نباشید که این کار باعث از بین رفتن اطلاعاتتان خواهد شد. بعضی از هکرهابه محض هک کردن، اقدام به ارسال پیام‌های مخربی از طرف شما به دوستانتان می‌کنند که شما در این شرایط باید آنها را مطلع کنید و توجیهشان کنید که به هیچ عنوان پاسخی ندهند زیرا ممکن است با پاسخ دادن، اطلاعاتشان هک شود. بعد از انجام این مراحل به پشتیبانی واتساپ پیام دهید و بخواهید تا حساب کاربری شما را غیر فعال کنند. 

 برای این درخواست بهتر است در ایمیلتان از جمله 

 Lost/stolen :please deactivate my account 

استفاده کنید و در انتهای ایمیلتان شماره واتساپ خود را به همراه کد کشورتان ارسال کنید تا حسابتان غیر فعال شود.

 ایا هک شدن واتساپ در سیستم عامل ios هم صورت می‌گیرد؟ 

در سطرهای قبلی به این سوال پاسخ داده‌ایم اما دوباره تکرار می‌کنیم واتساپ در تمامی سیستم عامل‌های ،Windows ،Tizen و iOS قابل هک شدن است. اما سیستم عامل ios در برابر هک شدن ایمن‌تر است. شما میتوانید جهت احتیاط و رعایت ایمنی، دسترسی به میکروفون و دوربین آیفون را ببندید برای این کار می‌بایست به تنظیمات واتساپ مراجعه کنید و در آن قسمت دسترسی‌ها را فعال یا غیر فعال کنید. توجه داشته باشید که با انجام این کارها هنوز هم امکان دسترسی هکرها به اطلاعات وجود دارد.

 تلگرام، واتساپ، سیگنال کدام امن‌تر است؟

امروزه با توجه به گستردگی انواع پیام رسان‌ها یکی از مسائلی که بسیار مهم است ایمنی بودن و میزان محرمانه ماندن پیغام‌ها می‌باشد. اپلیکیشن سیگنال اخیرا توانسته کاربران زیادی را جذب کند مخصوصا پس از آنکه کمیسیون اروپا به تیم‌های کاری خود توصیه کرد که از این پیام رسان برای ارتباطات روزانه استفاده کنند.

 

هر سه پیام رسان از قابلیت رمز گذاری (end to end encryption) استفاده می‌کنند. در این مدل فقط فرستنده و دریافت کننده می‌توانند به محتوای پیغام دسترسی داشته باشند و نه هیچ کس دیگر (به غیر از تامین کننده اینترنت). 

گزارش‌هایی در ماه اخیر از رخنه اطلاعاتی واتساپ و مسئله هک توسط نهادهای دولتی و خصوصی در جهان مطرح شده که سبب ایجاد نگرانی برای کاربران شده است. چندی پیش نیز خبری در رابطه هک شدن ۵۰۰ هزار پیام خصوصی رد و بدل شده در واتساپ مطرح شده بود که با شماره تلفن‌های مالکان آن‌ها سر از اینترنت در آورده‌اند. 

 

در انتها باید بگوییم با تمامی مواردی که در متن فوق مطرح شد به هیچ عنوان پیام‌های خصوصی خود از قبل یوزرنیم و پسوردهایتان، کارت‌های بانکی، عکس‌های شخصی و... را در واتساپ ردوبدل نکنید زیرا ریسک این کار بالاست و ممکن است هکرها به اطلاعات شما دسترسی پیدا کنند.

 واتساپ به خودی خود امنیت بالایی دارد اما گاهی سهل‌انگاری کاربران ممکن است باعث هک شدن آن شود. بنابراین همیشه به نکات اشاره شده در این مقاله توجه داشته باشید و با دقت بیشتری از این پیام رسان استفاده کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • نظرات شما بهترین هدیه به گروه ما است
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.