مقایسه شارژر اصلی و تقلبی

مقایسه شارژر اصلی و تقلبی
شارژرها وسیله هایی مهم هستند که از آن ها به صورت روزانه استفاده می کنیم. دقت داشته باشید که شارژر تقلبی می تواند به گوشی شما آسیب برساند. حال در این مطلب راه های تشخیص شارژر اصلی و شارژر تقلبی را توضیح داده ایم.

مقایسه شارژر اصلی و تقلبی شاید برای افراد عادی که سر رشته‌ای از چنین وسایل و دستگاه‌هایی ندارند اندکی مشکل باشد و فقط با قرار دادن فیزیکی هر دو وسیله در کنار هم بتوانند به این مسئله پی ببرند؛ اما با اندکی تجربه و دقت می‌توان به تفاوت بارزی که میان هر دو نوع وجود دارد، پی برد. ما در این مطلب سعی خواهیم کرد راه‌های مهم برای تشخیص این دو مدل را برای استفاده خوانندگان محترم به رشته تحریر در بیاوریم.

شارژر اصلی و تقلبی

دلایل استفاده نکردن از شارژر تقلبی

 دلایل زیادی برای استفاده نکردن از شارژر تقلبی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

1-آسیب رساندن به گوشی و باتری: به دلیل رعایت نکردن استانداردهای لازم در ساختار مدل فیک این محصول مشکلات نوسانی فراوانی در آن به وجود خواهد آمد و استفاده از آن صدمات جدی به باتری وارد خواهد آورد و عملکرد گوشی را دچار اختلال خواهد کرد. حتی ممکن است در عملکرد نرم افزاری گوشی اشکالات جدی به وجود بیاید.

2-کابل دچار آسیب خواهد شد.

3-به دلیل کیفیت پایین و شکننده بودن امکان دارد که کابل درون دستگاه بشکند.

4-ممکن است سبب بروز آتش‌سوزی الکتریکی شود.

5-امکان آتش گرفتن کابل وجود دارد، هر چند بروز این‌گونه اتفاقات انگشت‌شمار است؛ اما‌ ۹۹ درصد آتش‌سوزی‌هایی از این دست به سبب نوسانات برقی ایجاد شده در ساختار مدل فیک این محصول بوده است.

6-کابل درون آداپتور و دستگاه چفت نخواهد شد. در نتیجه گوشی همراه شارژ نخواهد شد.

7-تلفن همراه قابلیت همگام‌سازی با سیستم و کامپیوتر را از دست خواهد داد.

8-ظرفیت باتری به کندی پر خواهد شد، یکی از دلایل مهم برای استفاده نکردن از مدل‌های غیراصلی این است که باتری در مدت زمانی استاندارد پر نخواهد شد. همچنین اطلاعات درج شده بر روی محصول با آنچه در هنگام استفاده خواهیم دید کاملاً متفاوت خواهد بود. ممکن است بر روی محصول برای سرعت و قدرت آن عددی نوشته شده باشد که در عمل غیر واقعی و دور از انتظار باشد.

تشخیص شارژر اصلی و تقلبی

مهم‌ترین روش تشخیص شارژر اصلی و تقلبی

از لحاظ ساختار فیزیکی شارژر اصلی و تقلبی با هم دیگر هیچ تفاوتی ندارند و هر دو از دو قسمت کابل و آداپتور تشکیل شده‌اند. وظیفه آداپتور این است که ولتاژ برق را با توجه به ظرفیت و نیاز گوشی همراه تغییر دهد و کابل نیز جریان برق را به آن منتقل خواهد کرد. گاهی ممکن است این ابزار جانبی که در جعبه اکثر تلفن‌های همراه وجود دارد، گم و یا خراب شود، در نتیجه دستگاه عملاً از کار خواهد افتاد.

بنابراین افراد به فکر تهیه باتری برای تلفن همراه خود خواهند افتاد. همان‌طور که قبلاً ذکر شد شباهت‌های زیادی بین مدل اورجینال و غیر اورجینال آن وجود دارد که حتی گاهی افراد با تجربه هم دچار اشتباه و سردرگمی خواهند شد. اما چندین راه برای تفکیک این دو مدل وجود دارند که عبارت‌اند از:

  • قبل از اقدام به خرید حتماً یک‌ فروشگاه معتبر لوازم جانبی موبایل را انتخاب و کالای مورد نظر را خریداری کنید. هر چند این راه تشخیص اورجینال بودن وسیله نیست؛ اما اعتماد به این گونه فروشگاه‌ها‌ بهتر از خرید از مکان‌های غیر معتبر و ناشناس است، زیرا فروشگاه‌هایی که لوازم اصل و اورجینال را به فروش می‌رسانند برای اثبات کیفیت کالاهای خود اقدام به دادن ضمانت نامه به مشتری می‌کنند که این مسئله خود نشان دهنده کیفیت بالای وسایل و اجناس آن‌ها است.
  • مسئله بعدی که باید آن را مد نظر داشت توجه به نوع بسته‌بندی محصول است. نوع بسته‌بندی و قرار دادن آن در یک جعبه معمولی یک زنگ خطر برای هوشیار کردن خریدار است و نشان دهنده غیر اورجینال بودن محصول مورد نظر است. پس به هنگام خرید حتماً به بسته‌بندی توجه کنید؛ زیرا شارژرهای اصل اغلب در یک جعبه محکم و زیبا بسته‌بندی خواهند شد.
  • سومین موردی که در تشخیص این موضوع کمک کننده خواهد بود، لوگوی حک شده بر روی آن است. شارژر اصلی و تقلبی در هر مدلی که تولید شده باشند حتماً نام شرکت سازنده و یا کمپانی بر روی آن درج خواهد شد. خرید یک وسیله بی‌نام و نشان قطعاً از کیفیت و کارایی مناسبی برخوردار نخواهد بود.
  • تفاوت شارژر اصلی و تقلبی
  • مسئله بعدی که برای تشخیص شارژر اصلی و تقلبی وجود دارد، آداپتور است، زیرا بر روی آن مشخصاتی مانند نام شرکت و ولتاژ و کشور سازنده حک شده است. اگر در زمان خرید، کابل در اختیار فرد خریدار باشد با یک مقایسه ساده می‌تواند اورجینال بودن محصول مورد نظر را تشخیص دهد. خریدار، مشخصات روی کابل را با مشخصات حک شده بر روی آداپتور تطبیق دهد و در صورت مشابه بودن می‌تواند با خیالی آسوده آن را خریداری و استفاده کند.
  • نکته اساسی و بسیار مهمی که در این رابطه وجود دارد و لازم است به آن دقت شود، توجه به عبارت +A و ++A و A است که بر روی شارژر نوشته خواهد شد. این عبارت نشان دهنده تقلبی بودن وسایل مورد نظر است؛ زیرا شرکت‌ها و کمپانی‌های سازنده از این حروف برای تعیین کردن کیفیت محصول خود استفاده می‌کنند. در صورتی که عبارت UL را بر روی آداپتور مشاهده شود نباید در خرید آن دچار دودلی و تردید شد؛ زیرا این عبارت نشانه اورجینال بودن محصول است، اما متاسفانه گاهی دیده می‌شود که این عبارت بر روی وسیله‌های فیک نیز نوشته‌ می‌شود.
  • روش بعدی که‌ می‌توان از آن برای تشخیص فیک بودن و یا اورجینال بودن شارژر استفاده کرد شکل ظاهری آن است. امروزه بسیاری از شرکت‌های سازنده که این محصول را به صورت فیک تولید می‌کنند، سعی می‌کنند تا شکل ظاهری آن را تا حد زیادی شبیه به مدل اورجینال طراحی کنند؛ اما با اندکی ریزبینی و دقت به راحتی می‌توان تفاوت‌های بارزی را که میان این دو مدل وجود دارد، مشاهده کرد. قسمت‌های اتصالی و شیارها و همچنین درزها، نقاط کلیدی هستند که‌ بعد از وارد آوردن اندکی فشار اگر دچار‌ تغییر حالت شوند می‌توان دریافت که محصول تقلبی و فیک است.
  • روش دیگری که شارژر اصلی و تقلبی را از هم جدا می‌کند، در دست گرفت و وزن کردن این وسیله است؛ زیرا به دلیل برخورداری از قطعات با کیفیت وزن محصول اورجینال اندکی سنگین است، ولی محصول غیراورجینال دارای وزنی بسیار سبک است. برای این مقایسه لازم است هر دو شارژر را در اختیار داشته باشید. بنابراین در صورت در دسترس بودن محصول قبلی هنگام خرید حتماً آن را همراه خود داشته باشید.
  • شارژر اصلی
  • اتصال کابل با شارژ روشی دیگر برای پی بردن به اورجینال بودن این وسیله است. ‌اگر در هنگام وصل کردن کابل به تلفن همراه اتصال به راحتی انجام بگیرد و هیچ گونه سختی و لق زدنی در اتصال وجود نداشته باشد و کابل به راحتی از دستگاه جدا شود و به راحتی به آن متصل شود نشان‌دهنده اصل بودن محصول مورد نظر خواهد بود.
  • دقت و توجه به پایه یا دوشاخه یکی دیگر از راه‌های تشخیص شارژر اصلی از تقلبی است. پایه یا دو شاخه همان قسمتی است که به پریز برق متصل خواهد شد که در مدل اصلی در قسمت انتهایی آن یک برجستگی وجود دارد که به راحتی قابل لمس است. این نشانه در محصولات غیراصل وجود ندارد مگر این که شرکت‌های‌ سازنده محصول غیراصل، این وسیله را در کیفیت بالا تولید کند و در این صورت امکان دارد این ویژگی را هم برای کالای خود در نظر بگیرند.
  • توجه به کیفیت کابل یکی دیگر از راه‌های تشخیص این موضوع است. در کابل‌های اورجینال سوکت در اندازه استاندارد و مناسب ساخته خواهد شد؛ در حالی که سوکت در نمونه تقلبی بیش از اندازه کشیده و بزرگ است.
  • مورد بعدی که در تشخیص شارژر اصلی و تقلبی که دارای اهمیت است این است که روی کابل مدل اورجینال لیبل‌ USB‌ نوشته شده است و به وسیله لیزر حک شده است. در حالی که در مدل تقلبی لیبل کم رنگ است و حک شده نیست، بلکه به صورت برچسب‌ روی آن چسبانده شده است.
  • آخرین نکته‌ای که در این باره وجود دارد قیمتی است که فروشندگان برای این وسیله در نظر خواهند گرفت. اگر شارژر اصل باشد و ساخت یک شرکت معتبر و شناخته شده باشد معمولا دارای قیمت نسبتا بالایی است؛ اما در صورت پایین بودن قیمت آن باید مطمئن بود که وسیله فیک است. هر چند قیمت بالا همیشه نشان دهنده کیفیت یک محصول نیست؛ اما هنگام خرید مورد توجه قرار دادن این نکته خالی از لطف نخواهد بود.

چگونگی تست جریان کابل شارژر اصلی و تقلبی

برای تست کردن شارژر اصلی و تقلبی نیازی به انجام اعمال پیچیده و مشکل نیست، بلکه با نصب یک برنامه و یا اپلیکیشن ساده می‌توانید این کار را انجام دهید. هر چند می‌توان با در نظر گرفتن مدت زمان لازم برای پر شدن ظرفیت باتری دستگاه خود به این موضوع پی ببرید، اما برای اطمینان بیشتر می‌توان از این اپلیکیشن‌ها استفاده کرد.

یکی از این برنامه‌ها Ampere نام دارد که به راحتی بر روی گوشی‌های اندروید قابل نصب است و اطلاعات دقیقی از وضعیت باتری را به نمایش خواهد گذاشت. هر چند این اپلیکیشن قادر به نمایش میزان دقیق آمپر نیست اما تا حدودی می‌تواند، مناسب بودن یا نبودن شارژر را به اطلاع شما برساند.

نکته: گاهی اوقات خرید لوازم جانبی گوشی های همراه سخت تر از خرید خود دستگاه است. بنابراین لازم است در هنگام خرید این وسایل به فاکتورهای ذکر شده توجه شود.

وضعیت ولتاژ در شارژر اصلی و تقلبی

 ولتاژ یکی از عوامل مهم و اساسی در شارژر اصلی و تقلبی است؛ زیرا بر خلاف جریان که مقدار بیش از اندازه آن آسیبی به گوشی وارد نخواهد آورد، ولتاژ اگر با ساختار و مشخصات تلفن همراه همخوانی نداشته باشد سبب وارد آمدن آسیب‌های جدی به آن خواهد شد.

میزان ولتاژ را با علامت V بر روی وسیله مورد نظر مشخص کرده‌اند. بنابراین در زمان خرید باید میزان درج شده ولتاژ بر روی آداپتور را با ولتاژ باتری گوشی خود تطبیق دهید. در غیر این صورت امکان آتش‌سوزی و منفجر شدن باتری وجود دارد.

نتیجه: برای رهایی از دردسرهایی که به واسطه خرید یک شارژر اصلی و تقلبی ممکن است بر شما تحمیل شود بهتر است در حفظ و نگهداری وسایل اصلی که در اختیار دارید نهایت سعی و تلاش خود را به کار بگیرد؛ زیرا در صورت استفاده مناسب و اصولی از این محصول تا سال‌ها از خرید دوباره آن بی‌نیاز خواهید شد.

شارژر اصلی و تقلبی

 اگر تحت هر شرایطی قادر به استفاده از محصول اورجینال خود نیستید و قصد خرید یک شارژر دیگر برای گوشی خود را دارید بهتر است راه‌ها و ترفندهای تشخیص شارژر اصلی و تقلبی آن را یاد بگیرید تا بهترین و مناسب‌ترین مدل را برای خود تهیه کنید و با خیالی آسوده و بدون نگرانی از آن برای پر کردن باتری موبایل خود استفاده کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • نظرات شما بهترین هدیه به گروه ما است
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.