آموزش ریست کردن گوشی

آموزش ریست کردن گوشی
ریست کردن گوشی چگونه انجام می شود؟ اگر به دنبال آموزش کامل این کار هستید، ادامه مطالب را از دست ندهید.

در خصوص روش های ریست کردن گوشی چه می‌دانید؟ همه افرادی که از گوشی های هوشمند استفاده می‌کنند حتی برای یک بار هم که شده باشد با هنگ کردن و متوقف شدن برنامه ها مواجه شده اند و این مشکل تا حدودی بر روی کارایی و عملکرد برنامه تأثیر منفی گذاشته است. در سال های اخیر پیشرفت فناوری  باعث شده است که گوشی های هوشمند از قابلیت زیادی برخوردار باشند به طوری که نصب و راه اندازی برخی برنامه ها باعث کاهش سرعت و در نتیجه هنگ کردن گوشی می‌شود. ریست کردن گوشی همراه، یکی از راه های رفع مشکلات این چنینی است.

فلش کردن گوشی هم در واقع یک نوع ریست کردن است که فرایندی مشابه، عوض کردن ویندوز در سیستم های عامل است و تا حدودی باعث رفع مشکلات این چنینی می‌شود.  در گوشی های هوشمندی که دارای سیستم عامل اندرویدی هستند ریست کردن کاربرد بیشتری دارد چون این مشکلات در آیفون کاربرد ندارد. در ادامه بیشتر با مزایای این روش و نحوه اجرای آن آشنا می‌شویم.

ریست گوشی

صفر تا صد ریست کردن گوشی

 اگر احساس می‌کنید که هنگ شدن گوشی شما بیش از حد معمول است ممکن است به ریست کردن گوشی نیاز پیدا کنید تا بتوانید به کارایی مورد انتظار خود دست پیدا کنید. یکی از موضوعات اصلی که این روزها به دغدغه بزرگی برای کاربران تبدیل شده است مشکلات ناشی از کند شدن گوشی موبایل است. جدای از هنگ کردن گوشی، مشکل داغ شدن گوشی هم یک معضل برای بیشتر گوشی های هوشمند است و یا ممکن است فرد پسورد گوشی را فراموش کند و در تمام این موارد ریست کردن می‌تواند مفید واقع شود.

زمانی که اقدام به خرید یک گوشی هوشمند می‌کنید در ابتدای کار سیستم اندروید آن بدون هیچ گونه مشکلی تا یک مدت مشخص کار می‌کند.  این کارایی دوام چندانی ندارد و بعد از یک مدت مشخص کارایی ابتدایی خود را از دست می‌دهد در واقع به زبان ساده تر باید بگوییم که اندروید قابلیت پیر شدن دارد و فقط برای یک مدت زمان مشخص کارایی رضایت بخش دارد.

در سیستم iOS نیازی به ریست کردن گوشی نیست چون این مشکلات در این سیستم کمتر مشاهده می‌شود و برای مدت زمانی طولانی می‌توانید از یک سیستم ios بدون هیچ مشکلی استفاده کنید. قطعاً هنگام مواجه شدن با این مشکلات، اولین کاری که به ذهن شما می‌آید یک خاموش و روشن کردن ساده و یا ری استارت کردن گوشی است. اما بیشتر مشکلات با این راه حل های ساده قابل حل شدن نیست و راه دومی که به ذهن بیشتر ما می‌رسد، فلش کردن گوشی است.

برای تازه سازی و نو کردن سیستم گوشی، فلش کردن و یا ریست کردن یک راه حل حیاتی است. البته تفاوت زیادی بین ریست کردن و فلش کردن وجود دارد. در واقع ریست کردن چیزی شبیه به بازگشت به تنظیمات کارخانه است که در سیستم های آندرویدی برای رفع ویروس و بهبود عملکرد گوشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آموزش ریست گوشی

ریست کردن گوشی به چه معنا است؟

به طور کلی ریست کردن گوشی به معنی پاک کردن است. این حالت دقیقاً گوشی را مشابه زمانی میکند که آن را خریداری کرده اید، چون حافظه گوشی کاملاً تخلیه می‌شود و تمام داده ها حذف می‌شوند. زمانی که شما بر روی گوشی خود تنظیمات بازگشت به کارخانه را اعمال می‌کنید نباید انتظار این را داشته باشید که داده های شما حفظ شوند و هیچ بلایی سر اطلاعات شما نیاید. بازگشت به تنظیمات کارخانه یعنی سیستمی که تنها برنامه های اصلی گوشی در آن گنجانده شده است. پاک شدن کلی سیستم و نصب مجدد آن در واقع یک ریست واقعی است.

موارد کاربردی ریست کردن گوشی

بیشترین کاربرد ریست کردن گوشی مربوط به گوشی های هوشمند است. این گزینه در قسمت تنظیمات (Setting) و بخش پشتیبانی و بازیابی (Backup and Restore) قرار گرفته است و در گوشی های هوشمند یا سیستم آندرویدی به نام های Reset، یا Factory Reset نشان داده شده است.

ریست کردن گوشی در دو مدل رایج Hard Reset و Soft Reset انجام می‌شود. در بیشتر گوشی های آندرویدی این دو قابلیت وجود دارد و شما به دلخواه می‌توانید یک گزینه را امتحان کنید. هارد ریست به روشی اطلاق می‌شود که سیستم کاملاً به حالت کارخانه باز می‌گردد. اما در کنار تمام  این مشکلات فراموش کردن رمز گوشی هم برای بیشتر افراد ممکن است روی دهد. حال اگر هیچ دسترسی به رمز نداشته باشید، باید ریست کردن را برای باز کردن گوشی امتحان کنید. اما از آنجا که باز کردن گوشی در این شرایط امکان پذیر نیست پس باید با توجه به مدل گوشی دستورالعمل ریست کردن را اجرایی کنید.

مثلاً در بعضی از مدل های گوشی با گرفتن 3 دکمه‌ی کم کردن صدا، قفل کردن گوشی و دوربین گوشی روشن می‌شود و وقتی علامت چرخ دنده ظاهر می‌شود دوباره سیستم راه اندازی می‌شود و  تمام داده های قبلی حذف می‌شوند و گوشی به حالت کارخانه باز می‌گردد. گزینه‌ی دیگری که در بیشتر سیستم های آندرویدی وجود دارد، سافت ریست است.

این حالت برای زمانی است که داده های شما مهم هستند و نمی خواهید اتفاقی برای این داده ها بیفتد. پس در این شرایط ریست کردن در حالت سافت ریست را انتخاب می‌کنید و هیچ گونه نرم افزار و یا داده ای حذف نمی‌شود. دستورالعمل ثابتی برای تمامی گوشی ها وجود ندارد تا از طریق آن بتوان گوشی را سافت ریست کرد. در برخی از گوشی های آندرویدی تنها با نگه داشتن دکمه کم کردن صدا و دکمه قفل کردن گوشی به مدت 10 ثانیه می توان گوشی را ریستارت کرد.

نحوه ریست گوشی

نحوه ریست کردن گوشی های آندرویدی

 به طور کلی عوامل زیادی در ریست کردن گوشی آندرویدی دخیل هستند. گاها تنها با حذف یک برنامه مخرب می‌توانید دوباره سرعت گوشی را افزایش دهید و اصلاً نیازی به  ریست کردن نداشته باشید و یا اینکه کمی از حافظه گوشی را خالی کنید تا بتوانید از کندی پیش آمده بکاهید. اما گاها یک ویروس ناشناخته به جان سیستم عامل می‌افتد و هیچ روش دستی و معمولی نمی‌تواند سیستم را پاکسازی کند و اتفاقی برای داده ها پیش نیاید.

در برخی مواقع افراد هیچ مشکلی در سیستم آندرویدی نمی بینند و صرفا بخاطر اینکه قصد فروش گوشی خود را دارند اقدام به ریست کردن گوشی و حذف اطلاعات می‌کنند. در کل آخرین راهی که کاربران گوشی های هوشمند برای حل مشکلات گوشی انجام می‌دهند ریست کردن است. بازگردانی به حالت اولیه کارخانه باید با تدابیر خاصی انجام شود چون شما باید از قبل توانسته باشید داده های خود را در جایی دیگر ذخیره کرده باشید و یا از آن ها بکاپ گرفته باشید.

به طور کلی برای بازگردانی بایستی نوع مدل گوشی لحاظ شود هر مدل و هر برندی یک دستورالعمل مشخص برای بازگردانی به تنظیمات کارخانه دارد. پس در وهله‌ی اول با یک جستجوی ساده می‌توانید روش ریست کردن مختص به گوشی خود را پیدا کنید و در همان قدم اول آن را انتخاب کنید. پس اگر چند روش را انتخاب کردید و به نتیجه نرسیدید، حتماً دستورالعمل هایی که برای گوشی شما طراحی شده است را اجرایی کنید.

  • در روش اول بهتر است تا از طریق راحت ترین و رایج ترین روش اقدام کنید. پس تنها کافی است تا به بخش تنظیمات گوشی بروید و از منوی تنظیمات گزینه backup and reset را انتخاب و در نهایت گزینه reset device را انتخاب کنید. اگر حفظ اطلاعات برای شما مهم است، پس بکاپ گیری از اطلاعات یک آپشن ضروری است و حتماً باید عملی شود. گاها افراد هیچ گونه اطلاعاتی در خصوص بکاپ گیری ندارند، از این رو بهتر است اطلاعات خود را بر روی یک کارت حافظه ذخیره کنید و در نهایت بعد از ریست کردن هر محتوایی که برای شما ارزشمند بود را دوباره به سیستم انتقال دهید.

نکته: این روش زمانی برای کاربران کارایی دارد که، فرد رمز گوشی خود را فراموش نکرده باشد و مراجعه به قسمت تنظیمات و اجرای دستورالعمل ها بدون هیچ محدودیتی باشد.

  • روش دیگری که برای ریست کردن گوشی رایج است، رسیت کردن با استفاده از Recovery Mode است. در روش قبلی گوشی فاقد مشکلات نرم افزاری بود. اما همیشه ریست کردن به این شیوه مقدور ناست و بایستی روشی جایگزین و خوب معرفی شود. همه افراد حداقل برای یک بار هم که شده باشد با مشکلات نرم افزاری گوشی همراه، مواجه شده اند. حتی زمانی که شما بخواهید گوشی خود را ریکاوری کنید لازم است که، گوشی خود را خاموش کنید. حال اگر مدل گوشی شما در حین خاموش شدن به پسورد نیاز دارد نمی‌توانید این روش را به کار ببرید.
  • ریکاوری کردن گوشی در هر مدل گوشی متفاوت است. به طور مثال در بیشتر گوشی ها می توان بعد از خاموش کردن دستگاه دکمه خاموش و روشن شدن را به همراه دکمه‌ی صدای گوشی را بگیرید، تا لوگوی موبایل نمایش داده شود و بعد از آن صفحه ریست کردن ظاهر می‌شود که شما ابتدا بر روی گزینه backup and restore را می‌زنید و سپس بر روی گزینه backup کلیک می‌کنید. زمانی که گوشی شما هنگ کرده و از این روش برای برگرداندن به تنظیمات کارخانه استفاده می‌کنید معمولاً دکمه های لمس گوشی کار نمی‌کنند و باید برای انتخاب گزینه ها از کلیدهای ولوم استفاده کرد.
  • روش دیگری که به واسطه‌ی آن می توان ریست کردن گوشی های آندرویدی را با آن انجام داد، بازگردانی با استفاده از کد ریست فکتوری گوشی است. زمانی که شما این روش را اجرایی می‌کنید در لابلای عملیات فرصتی برای پشتیبان گیری از داده ها ندارید به طوری که در روش قبلی این امکان به شما داده می‌شود تا از داده ها در کارت حافظه بکاپ گرفته شود. پس اگر اطلاعات مهمی دارید حتماً قبل از شروع کار، نسخه پشتیبان بگیرید. گاها شما نمی‌توانید برای بازگردانی به تنظیمات کارخانه از روش های ذکر شده در بالا استفاده کنید پس در این صورت به این روشی که در زیر به آن اشاره خواهیم کرد نیاز پیدا می‌کنید. کدی که برای ریست فکتوری در این مرحله نیاز است *2767*3855# است که بعد از وارد کردن به هیچ تأییدیه خاصی نیاز ندارد.

نکته: توجه داشته باشید که بعد از اجرایی کردن این روش به هیچ وجه شما نمی‌توانید عملیات را متوقف کنید و هر آنچه بر روی سیستم اندروید باشد حذف می‌شود اما اطلاعات مموری کارت دست نخورده باقی می‌ماند.

نتیجه گیری

 به طور کلی با گذشت زمان عملکرد کند سیستم های آندرویدی آزار دهنده می‌شود و کندی سیستم ممکن است کاربران را با مشکلات زیادی مواجه کند. حال برای اینکه به این مشکلات پایان دهید اغلب از روش ریست کردن گوشی یا بازگشت به تنظیمات کارخانه استفاده می‌کنید. بهترین روش برای انجام این کار مراجعه به بخش تنظیمات گوشی و انتخاب گزینه ریست کردن است. این روش تا حد  زیادی ویروس های خفته در سیستم را از بین می برد اما باید توجه داشته باشید که تنها اطلاعات روی کارت حافظه باقی می‌ماند و داده ها و برنامه های روی سیستم به طور کامل حذف می‌شوند و گوشی موبایل دقیقاً مشابه روزی می‌شود که تولید و عرضه شده است.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • نظرات شما بهترین هدیه به گروه ما است
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.