علل اصلی خالی شدن باتری گوشی

موبو تولز
9 آذر 1400
علل اصلی خالی شدن باتری گوشی
خالی شدن باتری گوشی چه علت هایی دارد؟ در این مطلب اطلاعات به روزی در این رابطه بیان کرده ایم پس ادامه مطالب را از دست نداده و با ما همراه باشید.

آیا می دانید علت زود خالی شدن باتری گوشی چیست؟ در زندگی روزمره استفاده از گوشی های هوشمند به طرز عجیبی فراگیر شده است. اگر نگاهی به اطراف خود بیندازید خواهید دید که در بین تمام اقشار جامعه استفاده از گوشی های هوشمند گسترش پیدا کرده است. هر ساله متقاضیان استفاده از گوشی های با فناوری پیشرفته در حال افزایش است و پاندمی ویروس کرونا و خانه نشین شدن افراد و از همه مهمتر آموزش های مجازی سبب شد تا افراد ساعات زیادی را صرف این وسیله هوشمند کنند. اما از طرفی استفاده طولانی مدت، استفاده از شارژرهای نامناسب، نصب برنامه های مخرب و ... می تواند باعث زود خالی شدن باتری گوشی شود و معضلاتی را به بار بیاورد.

باتری گوشی

بیشتر افراد در شبکه های مجازی دارای کسب و کار آنلاین هستند و برخی دیگر صرفا جهت بازی و سرگرمی از گوشی موبایل استفاده می کنند. شما با هر هدفی که از این تکنولوژی استفاده کنید نیاز دارید تا از سلامت قطعات و لوازم جانبی آن اطمینان حاصل کنید. شما نمی توانید با یک گوشی که عمر باتری آن به پایان رسیده کسب و کار خود را ادامه دهید. در جامعه کنونی که حدود ۸۰ درصد وقت افراد در شبکه های مجازی می گذرد عمر باتری گوشی بسیار مهم است چون همیشه نمی توانید شارژر همراه داشته باشید و هر چند ساعت یکبار دغدغه میزان شارژ را داشته باشید.

صفر تا صد زود خالی شدن باتری گوشی

چرا باتری گوشی زود خالی می شود؟ زود خالی شدن باتری گوشی یکی از معضلات استفاده کنندگان از گوشی های همراه می باشد. هر چه فناوری در حوزه ساخت گوشی های هوشمند پیشرفت می کند کمپانی ها هم تلاش می کنند تا بهترین امکانات خود را در نمونه های جدید رونمایی کنند. در این بین باتری یکی از قطعات مهم و اساسی می باشد و یک سری پارامتر در آن گنجانده می شود تا از زود خالی شدن باتری گوشی خودداری شود.

نمونه های جدید گوشی های هوشمند در تمام قسمت های گوشی شاهد ارتقاء تکنولوژی هستیم. به طور مثال برند پر آوازه ی آیفون با هدف گنجاندن به روز ترین فناوری ها فعالیت می کند و  در مدل های جدید توجه ویژه ای به ارتقای باتری کرده است این برند همواره در طراحی مدل های جدید تمام تلاش خود را وقف پیشرفت تکنولوژی می کند.

پیشرفت های عظیمی که در زمینه تکنولوژی شارژ سریع باتری انجام شده است نتیجه بخش بوده به طوری که زمان شارژ یک باتری معمولی حدود ۶۰ درصد کاهش یافته که این پیشرفت تاثیر زیادی بر کاهش هزینه ها و صرفه جویی در زمان می کند.

اما در کنار این ها پیشرفت تکنولوژی تنها زمانی لذت کافی را به کاربر می دهد که وسیله مورد استفاده بدون نقص باشد. مثلا زمانی که گوشی شما در عرض نیم ساعت کاملا شارژ می شود اما در کنار آن تنها در عرض چند دقیقه دوباره درصد شارژ آن افت می کند باید به این مسئله پی ببرید که مشکلی دامنگیر باتری شده است و این زود خالی شدن باتری گوشی به معنی خراب شدن باتری یا وجود مشکل است که باید حتما سریعا موضوع را پیگیری کرد تا بعدا دچار معیوب شدن قطعات دیگر نشود.

همه چیز در رابطه با باتری گوشی

عوامل موثر در زود خالی شدن باتری گوشی

به طور کلی عوامل مختلفی در زود خالی شدن باتری گوشی دخیل هستند اگر شما در گوشی خود وارد قسمت مصرف باتری شوید خواهید دید که کدام یک از برنامه ها و قسمت ها مصرف بیشتری داشته اند و یا برای صرفه جویی در مصرف باتری می توانید بعضی از برنامه ها را در حالت خواب قرار دهید. به طور کلی عواملی که باعث دیر شارژ شدن گوشی و زود خالی شدن باتری می شود شامل صفحه نمایش، سرویس مخابرات، معیوب بودن باتری، مشکلات مربوط به برد گوشی، برنامه ها و سایر عوامل است.

برای اینکه مصرف باتری مدیریت شود و از زود خالی شدن باتری جلوگیری شود در درجه اول لازم است تا بدانید که کدام عوامل بیشترین نقش را در زود خالی شدن دارند و بعد برای رفع آن راه حل کاربردی را به کار ببرید.

یکی از عواملی که حدود ۵۰ درصد در مصرف باتری دخیل است صفحه نمایش می باشد. در تمامی گوشی ها صفحه نمایش به عنوان اولین مصرف کننده باتری شناخته می شوند. اگر سیر تکاملی این صفحات را نگاه کنیم خواهیم دید که پنل‌های صفحه نمایش هر روز با یک تکنولوژی برتر عرضه می شوند و میزان نور و وضوح تصویر در آن ها درخشان تر می شود و این ارتقا درست است که باعث رفاه کاربر می شود اما مصرف باتری را بیشتر می کند و هر چه نور و وضوح در گوشی های هوشمند بالاتر باشد باعث زود خالی شدن باتری گوشی خواهد شد.

در تمام گوشی ها وقتی به قسمت مدیریت مصرف باتری مراجعه می کنید خواهید دید که بیشترین مصرف متعلق به این قسمت می باشد. تکامل روزافزون و ارتقای گوشی های هوشمند باعث می شود که دغدغه ی مصرف باتری هم در کنار آن بیشتر شود و اگر تکنولوژی به همین منوال پیش برود باید شاهد زود خراب شدن باتری ها و کاهش عمر آن ها باشیم که در این صورت کاربران زیادی را با مشکل مواجه خواهد کرد.

زودخالی شدن باتری گوشی

حال مورد دیگری که بیشتر افراد نسبت به آن بی تفاوت هستند و نقش آن را نادیده می گیرند سرویس های مخابراتی می باشد. این سرویس ها در مناطقی که دسترسی به آنتن گوشی محدود می شود و شما به سختی قادر به برقراری ارتباط می شوید نقش زیادی در خالی شدن باتری گوشی دارند. دلیل این امر این است که در شرایطی که گوشی قادر به ارائه سرویس نیست و گوشی برای برقراری ارتباط ناچار است تا دائما با برج های اطراف ارتباط داشته باشد.

تمام تلاش گوشی در این شرایط متصل شدن به شبکه مخابراتی می باشد که این تلاش قاتلی برای باتری محسوب می شود و به شدت در کاهش انرژی آن تاثیر گذار است. قطعا تجربه این مسئله را بیشتر کاربران در روستاهای دور افتاده تجربه کرده اند و هیچوقت به موضوع سرویس های مخابراتی هم فکر نکرده اند از این رو تلاشی برای رفع این مورد نداشته اند.

یکی دیگر از دلایل عمده برای پایین آوردن زود هنگام شارژ باتری برنامه ها و خدمات پس زمینه می باشد. اگر در قسمت مدیریت مصرف باتری برنامه ها را بررسی کنید  با پر مصرف ترین آن ها آشنا می شوید. گاها یک برنامه که شما هیچ کاری با آن ندارید بیشتر تاثیر را در زود خالی شدن انرژی باتری دارد. معمولا برنامه هایی که سرویس پخش فیلم دارند مانند یوتیوب بیشترین مصرف باتری را به خود اختصاص داده اند.

اگر ماندگاری شارژ باتری برای شما مهم است و می خواهید ساعات طولانی گوشی خود را شارژ کنید حتما باید از نصب بازی های با گرافیک بالا خودداری کنید این مسئله برای افرادی که کسب و کار اینترنتی دارند و از طریق گوشی همراه و شبکه های مجازی سفارش ثبت می کنند بسیار مهمتر است. چون نداشتن شارژ در ثبت سفارش ها اختلال ایجاد می کند پس برای رفع این نواقص حتما از بازی کردن با گوشی اجتناب کنید.

شبکه های مجازی نظیر اینستاگرام، واتساپ، تلگرام و ... هم مصرف بالایی دارند چون همیشه در تلاش هستند تا کاربر را در دسترس قرار دهند و در مواقعی هم که شما از این  شبکه ها استفاده نمی کنید باز هم در خالی کردن شارژ باتری بی تاثیر نیستند.

 راه حل های موثر و کاربردی برای جلوگیری از زود خالی شدن باتری گوشی

 برای اینکه از زود خالی شدن باتری گوشی جلوگیری کنید باید ابتدا به دنبال پی بردن به عوامل دخیل در این مسئله باشد تا بر اساس آن راه حل ارائه کنید. اگر بیشترین مصرف مرتبط با صفحه نمایش است می توانید راهکارهای زیر را برای کاهش این مشکل امتحان کنید.

  • برای صرفه جویی در مصرف باتری روشنایی صفحه نمایش را کمتر کنید.
  • تنظیمات خودکار نور صفحه نمایش کمک شایانی به این مسئله می کند چون تنظیمات خودکار با انطباق دادن نور محیط و نور مورد نیاز روشنایی صفحه را تنظیم می کند.
  • کاهش دادن نرخ نوسازی صفحه یا رفرش ریت یکی از قابلیت هایی است که در کاهش مصرف باتری تاثیر به سزایی دارد.
  • بهترین کار کاهش دادن زمان قفل خودکار است چون روشن ماندن طولانی مدت صفحه نمایش فقط در افزایش مصرف باتری تاثیر می گذارد.

برای انتخاب تصویر صفحه نمایش بهتر است از تصاویر ثابت استفاده کنید چون والپیپرهای متحرک دشمن باتری هستند و حتی اگر شما با گوشی خود کار هم نکنید باز هم باعث خالی شدن باتری می شوند. بهترین تصاویر برای کاهش هر چه بیشتر مصرف باتری استفاده از والپیپر مشکی است تا نمایشگر مجبور به فعال نمودن پیکسل ها نکند و در نتیجه مانع زود خالی شدن باتری شود.

راه حل بعدی مربوط به بهبود سیگنال های مخابراتی می باشد. در زیر به چند نمونه از این راهکارهای کاربردی اشاره می کنیم.

به طور کلی در هر منطقه ای یک سرویس دهنده قوی تر از بقیه عمل می کند برای جلوگیری از مصرف زودهنگام باتری سرویس آنتن دهی را تغییر دهید. در شرایطی که سرویس دهنده ها در یک منطقه ضعیف هستند بهتر است گوشی خود را بر روی حالت پرواز تنظیم کنید تا برای متصل شدن به یک سرویس خاص تلاش نکند. این قابلیت کمک شایانی به حفظ انرژی باتری می کند اگر گوشی شما دارای ابزارهای هوشمندی همچون IFTTT باشد نیازی به تنظیم دستی این عملکرد ندارید و در صورت نبود آنتن به صورت خودکار گوشی بر روی حالت پرواز قرار می گیرد. برای رفع مشکلات سیستم های مخابراتی اغلب شرکت های مخابراتی تقویت کننده سیگنال یا شبکه را عرضه می کنند این توسعه دهنده ها را در تمام مکان ها قابلیت استفاده را دارند.

علی خالی شدن باتری گوشی

 علت زود خالی شدن باتری گوشی بدون استفاده

 به طور کلی مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری زیادی هستند که باعث زود خالی شدن باتری گوشی می شوند. زمانی که بورد اصلی گوشی خراب می شود باعث کاهش عمر باتری می شود و اگر شما از گوشی خود هم استفاده نکنید باز هم شارژ تلفن همراه کاهش پیدا می کند. در اصل سیستم اندروید  آی او اس دو نرم افزار پر مصرف هستند که قابلیت های متفاوت آن ها و نصب برنامه های مختلف باعث کاهش شارژ باتری به صورت نامحسوس می شود.

اگر عمر باتری تمام شده باشد و آسیب دیده باشد می توانید با تعویض باتری مشکل را رفع کنید. اما گاها ممکن است مشکل از خود گوشی نباشد و تمام اجزای گوشی و باتری سالم باشد اما مشکل اصلی از شارژر باشد. شارژرهای نامناسب ولتاژ کمتر یا بیشتری به باتری وارد می کنند و باتری به صورت صددرصد شارژ نمی شود و همین علت سبب می شود باتری، آی سی شارژ و بورد گوشی آسیب ببیند.

نتیجه گیری

خالی شدن باتری گوشی یکی از آزاردهنده ترین اتفاقاتی است که برای هر گوشی هوشمندی ممکن است پیش بیاید. علت این امر می تواند مشکلات سخت افزاری نظیر مشکل در بورد گوشی، مشکل در باتری گوشی و ... و همچنین مشکلات نرم افزاری نظیر نور زیاد صفحه نمایش، آپدیت نبودن گوشی، روشن ماندن ابزارهایی همچون بلوتوث و وایفای، اپلیکیشن های پر مصرفی چون یوتیوب و ... است. هر مشکلی که مصرف باتری را تحت تاثیر قرار دهد با ترفندهایی قابل رفع است پس در درجه ی اول باید مشکل یابی شود سپس برای رفع آن اقدامات لازم را انجام داد.

ارسال نظر
  • نظرات شما بهترین هدیه به گروه ما است
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    پیشنهادهایی برای شما
    پیشنهادهایی برای شما